Nepochybuji o tom, že umíte vyrobit silnou pálenku. Ale i tam je ještě velká porce vody a líh je prevít, který další vodu vstřebává ze vzdušné vlhkosti. Četl jsem zkušenost pilota ultralehkého letadla - v mnoha z nich se používají automobilní motory a létají na Natural 95. EU nám do benzínu dala přimíchat biolíh a ten se ukázal u letadel jako nebezpečný, protože motory kašlou a vysazují. U pily to není kritické, ale radost to neudělá a práci neulehčí. Někdy je potřeba velké trpělivosti, než motor naskočí. Každopádně, líh je jen palivo. Do dvoutaktu je třeba mix - palivo s motorovým olejem, který musí snášet nejen vysoké teploty, ale i to palivo, aniž by změnil své vlastnosti ještě v nádrži. Voda se s olejem nespojí a je těžší, takže bude asi první složkou, která půjde do motoru. Proto bývá problém se startem motoru. Pokud by se dal olej použít k vytěsnění vody z lihu a po vypuštění vody zůstal čistý mix lihu a oleje, zbavíme se problému s vodou. Čím nahradíme olej, mazací tuky, plastové díly (třeba palivové hadičky nelze udělat jen tak z něčeho)? Je třeba toho hodně vyzkoušet a hlavně dlouhodobě. Před pár lety u nás vypukla taková mánie s recyklací fritovacího oleje v naftových motorech. Jezdilo to, ale úspora na palivu rychle zmizela po návštěvě měření emisí nebo servisu. Viděl jsem i traktor, jehož motor jel na přepuštěné vepřové sádlo. Otázka je, jak dlouho vydrží motor s takovými alternativními palivy. Náhražky bude muset hledat i průmysl, který ty stroje vyrábí. O zdroje energie bude nouze a zrovna tak o mnohé materiály. To výrobu zkomplikuje a hodně prodraží, ne-li znemožní. Mountfield už nebude v kole štěstí rozdávat mašinky s dvoutaktem zadarmo a k tomu benzín na 7 let. Málokdo si bude moci dovolit takový luxus. A kdo si to koupí, nebude riskovat poškození použitím nekvalitního paliva nebo maziva.
Je samozřejmě otázka, jak dlouho bude ještě ropa a výrobky z ní dostupné běžnému smrtelníkovi. Nedávno jsem se zabýval uhlím v ČR a vyšlo mi, že skutečnost je mnohem horší, než si veřejnost myslí. Hlavně je to mnohem komplikovanější problém, než jak to na první pohled vypadá. Co je v zemi ještě nemáme v rukou a nemáme to právě teď. Politici ani obchodníci nám pravdu neřeknou. Budou z naší nevědomosti těžit, dokud to půjde.
Každopádně, každá zkušenost je tu vítána. Kdyby se Vám podařilo i s technikou něco podobného, jako se zahradou, bylo by to super. Držím palce.
Joski Fito říká:
Jiří Danihel.Dík.Možno ste to prehliadli ale spomenul som to tam niekde,tú variantu že ako tera tak motorová píla aj môj malotraktor je schchopná po minimálnej úprave pracovať na lieh a ten bude dokedy bude fotosyntéza.A takisto nemám problém uvažovať čo by bolo keby ropy vôbec nebolo.....len sa mi to vidí trocha predčasné.Na návrat ku koňom(ťažným) je času dosť.Neviem si predstavíť dnes viezť konským záprahom čokoľvek kamkoľvek už len preto čo za konským záprahom ostáva (-: -budeme nosiť sáčky(či skôr vrecia) ako pre psov?.Proste na to nie je ešte doba(vyasfaltované čisté mestá),čas (pomalé),efektivita je mizerná,kone vyžadujú celoročne dennú "údržbu" o ktorej pracnosti nemá väčšina ľudí šajnu,+celý rok "spotreba" toho najkvalitnejšieho krmiva je takisto veľká.Aj kedysi ked ekonomiku ťahali kone tak ich v našich končinách mali len tí najbohatší statkári.
A ešľte k tým mistrúm.Amici tvrdia že aby sa stal človek na niečo odborník musí tomu venovať aspom 1000(tisíc)hodim práce.Môj osobný názor tak 5000,čo sú vlastne približne 2 roky práce po 8 hodín denne.V tomto kontexte sú veškeré vorkshopy akurát tak úvod do problematiky.