S těma penězma to bude složitější. Nejsou černobílé a nestojí o samotě. Jsou část systému a kultury.
Nějaké ty tisíce let zpátky naši pradědouškové a prabábinky žili na nomádské pouti napříč krajem. Žili v rodových skupinách a jelikož žádné jiné sociální zvíře se netoulá nazdař bůh, mám za to, že ani oni se netoulali podle toho jak šamanovi zrovna padlo v kostkách. Určitě měli nějaké turné - trasu po které putovali generaci za generací znovu a znovu. A jak tak putovali z tábořiště k tábořišti vedle lovu a sběru sebou poponášeli semínka a třeba i semenáčky. (Indiáni to tak dělávali než jsme je vybili.) Měli kulturu, zvyky a tradice, které řikali kde/co/kolik mohou nebo nemohou sklidit a ulovit. A měřítkem velikosti člověka nebylo kolik toho má, ale kolik toho pro ostatní získal a rozdal. Byla to společnost, kde se sociální postavení upevňovalo dary. A kdo toho nevic rozdal byl ... po sociální stránce... nejbohatší.
Teprve až pradědouškové vykoumali orebné zemedělství a obilní monokulturu přišla trvalá sídliště, centralizovaná monoteistická náboženství, peníze ke směně, matematika, účtaření a hlavně a především existenční potřeba hromadit zásoby. Monokultura je proti přírodě a občas selže.. A pak buď máte zásoby nebo nezbývá než se pokusit okrást sousedy. Takže usazený člověk neměl navybranou. Musel hromadit. A aby těch starostí neměl málo, objevila se banda pokrokových šamanů, co nosili méně peří zato více zlata, co neměli rádi staré rodové šamany kázající střídmost, harmonii a umírněnost zato sami kázali víc otroků, víc ovcí a vic sexu. "A množte se" bylo zatraceně populární přikázání.
A tak pradědouškové mýtili, orali, pásli a sexovali a civilizace rostly jak houby po dešti, protože zpětná vazba byla víceméně jen pozitivní. Jak šel čas byly peňauze důležitější a důležitější, konflikty prudší a konečný produkt je zotročená planeta a globální společnost na své západní straně sestávající z potenciálně nebezpečných sociálně izolovaných individuí, které jako cestu ven reálně zvažují hromadění zásob a střeliva (Včetně mě, protože jak o podobném začnou mluvit ženské, je něco špatně). A měřítkem člověka je možství akumulovaných materiálních statků nebo jejich abstraktní obdoby. Kdo nic nemá je sociální "nikdo." Kultura je do základu změněná, společnost je změněná a celé se to pere s naším biologickým programem - hrabe nám.
Ergo peňauze jsou jen další symptom. Problém sám je hlouběj.