Ale ja se nikoho nezastavam, v podstate souhlasim s PilotPM a Sanca. Co se snazim rict je, ze to neni zalezitost etnicka, ale skupiny obyvatel, kteri tak ziji, a jsou v kazde spolecnosti, ktera to umoznuje. Rekl jsem jen to, ze osobne znam romy kteri pracuji v uvedenych profesich (zemedelcem jsem nemyslel sedlaka, ale zamestnance druzstva).
Rozhneval mne JBJ, ktery pise pseudohistoricke blaboly, bez uvedeni pramenu, a uznavam ze to je moje citlivost na hlasani nasili, ktere v jeho textech opakovane nachazim. Z kronik a terezianskych patentu, ktere jsem cetl ja, jsem se dozvedel, ze od konce 18. stoleti byli zejmena na jizni morave a valassku usazovany do jednotlivych vesnic romsti kovari, na hornacku i korytari a dratenici (v oblasti trecanske zupy to byli velmi casto romove), o muzikantech nemluvim, casto meli jine remeslo. Jednalo se o cca 5000 lidi v oblasti dnesni CR, kteri prakticky vsichni zahynuli behem valky. Bylo by to slo hodne rozvadet, podle pramenu ktere jsem cetl ja, byl kovar v te dobe tak trochu specificka osoba, tak trochu neco jako ras nebo korenarka, ves ho potrebovala, ale zaroven zili trochu bokem (je to relativne slozity mytus tykajici se "neciste" prace s ohnem). Tohle se hodne zmenilo s nastupem prumyslu.
O toleranci v minulosti si nedelam zadne iluze, fungovalo to, dokud byly sily vyrovnane, a nikdo nepotreboval obetniho beranka. Podle mne hlavni podminka stability tehdejsi spolecnosti bylo to, ze jednotlive skupiny mely sve vlastni pravo, a vetsinu veci si resily mezi sebou podle svych pravidel. Jinak samozrejme spolu obchodovali, ale nejak masove se nemisily (a to vcetne nemcu).