Bebe: tvůj příspěvek mi udělal radost. Je to originální přístup a originální názor a toho si cením. Pokládám to zatím za nejlepší obhajobu klíčových dírek. Souhlasím, že KD oproti obdélníkům může být pozitivní pro rozvoj představivosti a fantazie, že je to vystoupení z kolejí pravidelnosti........... no a teď v čem jsou tvé argumenty chybné:
1) "Na KD nemožno sadiť pravidelne, pretože riadok výjde zakrivený, resp. spon premenlivý. Mimovoľne núti k uvažovaniu pri výsadbe." To samé platí pro ostatní organické tvary. KD v tom nijak nevyniká. Není to tedy argument pro KD, ale obecně pro různé patvary a křivky. Navíc o výsadbě musíš uvažovat i u obdélníků.
2)"To v pravidelnom KZ netreba, sadí sa v rozostupoch, ktoré sa osvedčili. Je to len mechanická činnosť." ...... V rozestupech které se osvědčili, se vysazuje právě z toho důvodu, že se osvědčili. Využíváme tedy předchozích zkušeností, přijali jsme zpětnou vazbu. To je z PK hlediska správný přístup.
3) "KD nás učí uvažovať inak a je v tom určitá hravosť. Učí nás výjsť zo zabehnutých rovných koľají, línií, možno sa poprechádzať doslova okolo záhonov a dokonca stáť uprostred tej nádhery, priamo v centre a teda splynúť s tým všetkým naokolo. To pri KZ nemožno. Tam ste vždy mimo, na okraji, alebo v rohu, v kúte. Je to vnútorná záležitosť, dotýka sa centra. Aby sme to pochopili, musím to zažiť." ........ S hravostí souhlasím, ale dále je to zase chybná argumentace. Je to zase argument použitelný i pro mnoho dalších tvarů a není to specifikum KD. Představ si třeba "šnekový" záhonek, nebo "pizza" záhonek. Oboje má jasný střed do které může zahradník umístit své hypertrofované ego a cítit se tak středem svého zahradního vesmíru. Pokud vedle sebe dám dva obdélníky a mezi ně cestičku, tak taková sestava má také svůj geometrický střed, které můžu využít k tomu samému.
4) "Môžeme sa tváriť, že KD je mýtus a nemá žiadne opodstanenie čo sa nám pri detailnom skúmaní i potvrdí, ale to len vďaka tomu, že náš rozum prevažuje nad citom, naša racionalita pred intuíciou. Povedal by som, že nás tá KD v tomto vlastne preverí, ako na tom práve sme." Tady nejdřív přiznáváš, že KD je opravdu mýtus a že se to potvrdí při detailním zkoumáním. Souhlasím, došel jsem k tomu závěru také. Nesouhlasím však, že je to díky rozumu a racionalitě a že cit a intuice vede lidi k řešení v podobě KD. Pokud by KD nebyla tak často předkládána jako ukázka PK přístupu, nevzdech by po ní ani pes. Stejnou úlohu mohla sehrát třeba ta šneková zahrádka, nebo voronoi zahrádka. Prostě stačilo nakreslit něco pěkného, napsat k tomu pár pěkných vět a intuice by ti říkala něco úplně jiného.
5) " Snaha o obhajobu KD nemá zmysel, pretože ona žiaden zmysel, ani význam, ktorý by sa dal argumentačne zdôvodniť nemá. Nápoveda je práve v tom, že je krásna. Možno by sa ani nikto nenašiel, kto by poveda, že sa mu nepáči. Je v tom estetika, krása, tajomstvo. Na svete je viac vecí, ktoré zdanlivo nemajú žiaden význam, okrem svojej vnútornej krásy, alebo hodnoty, ktorá je skytá a permakultúra má na toto KD. Je to symbolická záležitosť." ........ znovu argument, který by mohl platit pro jakýkoliv tvar. Rozhodně pro jakýkoliv přírodní tvar/vzor. Příroda má svou estetiku a svůj symbol všude. Pokud půjdu do extrému, tak pro někoho může být symbolická a krásná i zahrádka ve tvaru hákového kříže, nebo šesticípé hvězdy. Takže zase jsi nenapsal nic, co by platilo pro KD a neplatilo pro další tvary.
6) " Myslím, že každému by prospelo, minimálne jednu takúto KD si urobiť na svojej záhrade. Nič od toho neočakávať, iba sa chodiť kochať a užívať si to. Už pri samotnom projektovaní je potrebné použiť fantáziu a predstavivosť a to pokračuje pri osadzovaní a ošetrovaní. Otestovať si ten záhon, skúsiť naň niečo vysadiť a často sa na to chodiť pozerať. Možno by bolo dobré, ak by ten záhon nebol na rovine, ale dalo by sa naň pozrieť trochu zhora, alebo aby ho bolo vidieť z poschodia budovy, prinajhoršom zo stromu, ak ovšem vieme naň vyliezť. Tento projekt bude tým uspešnejší, čím menej budeme od neho očakávať. Môže nás to naučiť neočakávať, čo je mentalite dnejšnej populácii patrične vzdialené." ....... ale vždyť to mnoho lidí udělalo a později KD zrušilo, protože převládlo praktické hledisko. Jindy byl důvod ke zrušení prostě ten, že zahradník měl náladu na jinou křivku a z jednoho patvaru udělal patvar další. Samozřejmě by každému prospělo i to, kdyby si udělal obdélníkovou zahrádku a naučil se vytvářet osevní plány a cíleně pracovat s udržováním úrodnosti půdy, odčerpáváním živin, omezování chorob a škůdců pomocí správného sledu pěstovaných rostlin ...... a neuškodilo by ani naučit se pěstovat ve zcela chaotické přírodní divočině. Prostě něco udělat a učit se od toho je užitečné. Neplatí to jenom pro KD.
7) "Takže význam KD vidím predovšetkým v rozvoji osobnosti, ak sa chceme niekam posunúť z úrovne nula, to znamená význam je hlavne v dopestovaní záhradníka a to viac, než v dopestovaní úrody." ....... ta skutečná lekce, díky které se můžeš posunout dál, ta nemá nic společného s nějakým geometrickým tvarem. KD je jenom pomůcka, návnada, záminka .........a stejnou úlohu může plnit i cokoliv jiného.
Vlastně jsem v tvém textu nenašel jediný argument platný přímo pro KD. Všechno co jsi napsal se dá vztáhnout i na jiné tvary. To samá se dá říct i jinak .............. KD není nijak výjimečná, je jednou z nekonečně pestré palety možností. Pokud se chce někdo omezovat jenom na KD, tak ať to klidně udělá. Moje rada je však jiná: "Neomezujte se a tu nejlepší možnost vybírejte z celého spektra řešení. Pokud se omezíte jenom na některé možnosti, může se vám stát, že nejlepší volba mezi nimi nebude."