Ahoj, na rozsah prací co je na stránkách rodinnezahrady.cz používáme traktorbagr 8t nebo 10t.Správného bagristu s požadovanou cenou jsme hledali dlouho a povedlo se to až na počtvrté. Nevím jak jinde, ale u nás je bagrů hodně, ale jsou hooodně vytížený a taková malá práce je pro ně vlastně nezajímavá. Teď to dělám tak, že práci připravím a řeknu, že to chci do vánoc, do jara atd., a bagruje se, když firmě vypadne jiná práce. Vytěžují si tím bagr a mě pak dají lepší cenu. Funguje to dobře. Ale možnosti jak zlevnit bagr jsou různé. Třeba J.Svoboda to udělal tak, že si připravil velký objem prací a pak si vzal bagr na měsíc, taky díky tomu dostal lepší cenu a platební podmínky.
Cesta se dělala svahovkou. Rybníček a svejly normální lžící 90cm. Šířka svejlů byla dána možností jít do hloubky a udržet rovinu, máme tam pak hodně skalnaté podloží. Bagr platím 650-750Kč/hod. Podle toho o jakou práci jde buď hodinově nebo si dohodneme celkovou cenu za hotové dílo. Je potřeba to předem pečlivě vyměřit, vyznačit a bagrákovi dobře vysvětlit a nejlépe u toho být. Měření děláme nivelákem sami, vytyčení tyčemi a vápněním.
Rybníčky trvaly každý jeden den - 8 hod. Dost času je potřeba počítat také pak na takové ty úpravy kolem - dorovnání hráze, odvoz nadbytečné zeminy a její úprava do nějakého jiného tvaru, u nás to byly násepy a navýšení vrstvy ornice na budoucí části pro zeleninu. Svejly jdou poměrně rychle, záleží kolik je tam kamení a jak to chcete rovné, popř. jak chcete rozhrnovat vybagrovanou zeminu. Bagrista to dělal jak jen to šlo načisto, včetně úpravy násepu. My jsme to pak vše uhrabali ručně hráběma, vybrali kameny (ty používáme na zpevnění cesty) a oseli.
Drahá byla cesta, tam se shrnovala ornice a ta pak ještě převážela, takže se platil bagr a částečně k němu Tatra. Ta Tatra byla chyba, byla těžká a hodně ujezdila zeminu, na příští převoz zeminy vezmeme menší a lehčí auto. Někde jsem četla, že je lepší udělat jen dva pruhy cesty a vysypat štěrkem. Musím ale říct, že ta cesta byla celý rok hojně využívaná a vzhledem k různé rozteči kol různých vozidel si nedovedu představit mít jen dva pruhy.
K zaplňování svejlů: my je plníme už teď, jde do nich převážně dřevitý materiál, který si tam bude tlít a cucat vodu. Počítám, že časem ( za 10let???) je ručně vyčistíme, vybraný zkompostovaný mateiál použijeme jinde a svejl bude fungovat zase jako nový.
Až bude chvíle času přidám další fotky, na podzim se toho událo hodně.