Permakulturní zkušenosti

Vše o Permakultuře u nás i ve světě
Odpovědět
Joski Fito
Příspěvky: 45
Registrován: 18 kvě 2012 21:47

Re: Permakulturní zkušenosti

Příspěvek od Joski Fito »



Cyril říká:


Joski Fitko: Ještě otázečka: Z jakého důvodu bys považoval podřezání za blbé? Obvykle se dům podřezává, aby se zbavil vzlínající vlhkosti se všemi doprovodnými problémy (plísně - alergie, dřevomorka, zhoršení izolačních schopností zdiva). Možná tam vlhkost nemáš? Existují metody, jak i bez moderních materiálů vlhost nepustit do konstrukce. Je tam něco zajímavého použito? Např. sokl z kamenů nasucho, odvětrávané dutiny. 



   No hlavne by som prišiel o to spojenie pôda-dom vytvárajúce tu mikroklímu.Ak to prerušíš izoláciou to už môžeš rovno stavať nové z kvádrov.Naozaj je na kopci,takže vlhkosť až taký problém nebola.Skôr nevhodné nepriedušné omietky,ktoré to minimálne množstno vlhkosti nevedeli prepustiť takže stúpala tak do 1 metra výšky.Odkedy som ich pred cca dvomi rokmi strhol sú múry"suché"resp.dokonale vyschli.Navyše je to zbytočná práca.Teraz u nás nejaká firma Akva-niečo (aby som nerobil reklamu)vysušila mlyn prakticky stojaci na vode len akýmisi kúzlami so zemským magnetizmom.Keby som to nesledoval on-line tak tomu nikdy neuverím.Podotýkam že dovtedy skúšali všetky možné mechanické spôsoby a výsledky boli žalostné napriek enormným nákladom.Takže pôjdem tiež touto cestou.







Jiří Danihel
Příspěvky: 228
Registrován: 06 čer 2012 18:21

Re: Permakulturní zkušenosti

Příspěvek od Jiří Danihel »

Nepochybuji o tom, že umíte vyrobit silnou pálenku. Ale i tam je ještě velká porce vody a líh je prevít, který další vodu vstřebává ze vzdušné vlhkosti. Četl jsem zkušenost pilota ultralehkého letadla - v mnoha z nich se používají automobilní motory a létají na Natural 95. EU nám do benzínu dala přimíchat biolíh a ten se ukázal u letadel jako nebezpečný, protože motory kašlou a vysazují. U pily to není kritické, ale radost to neudělá a práci neulehčí. Někdy je potřeba velké trpělivosti, než motor naskočí. Každopádně, líh je jen palivo. Do dvoutaktu je třeba mix - palivo s motorovým olejem, který musí snášet nejen vysoké teploty, ale i to palivo, aniž by změnil své vlastnosti ještě v nádrži. Voda se s olejem nespojí a je těžší, takže bude asi první složkou, která půjde do motoru. Proto bývá problém se startem motoru. Pokud by se dal olej použít k vytěsnění vody z lihu a po vypuštění vody zůstal čistý mix lihu a oleje, zbavíme se problému s vodou. Čím nahradíme olej, mazací tuky, plastové díly (třeba palivové hadičky nelze udělat jen tak z něčeho)? Je třeba toho hodně vyzkoušet a hlavně dlouhodobě. Před pár lety u nás vypukla taková mánie s recyklací fritovacího oleje v naftových motorech. Jezdilo to, ale úspora na palivu rychle zmizela po návštěvě měření emisí nebo servisu. Viděl jsem i traktor, jehož motor jel na přepuštěné vepřové sádlo. Otázka je, jak dlouho vydrží motor s takovými alternativními palivy. Náhražky bude muset hledat i průmysl, který ty stroje vyrábí. O zdroje energie bude nouze a zrovna tak o mnohé materiály. To výrobu zkomplikuje a hodně prodraží, ne-li znemožní. Mountfield už nebude v kole štěstí rozdávat mašinky s dvoutaktem zadarmo a k tomu benzín na 7 let. Málokdo si bude moci dovolit takový luxus. A kdo si to koupí, nebude riskovat poškození použitím nekvalitního paliva nebo maziva.


Je samozřejmě otázka, jak dlouho bude ještě ropa a výrobky z ní dostupné běžnému smrtelníkovi. Nedávno jsem se zabýval uhlím v ČR a vyšlo mi, že skutečnost je mnohem horší, než si veřejnost myslí. Hlavně je to mnohem komplikovanější problém, než jak to na první pohled vypadá. Co je v zemi ještě nemáme v rukou a nemáme to právě teď. Politici ani obchodníci nám pravdu neřeknou. Budou z naší nevědomosti těžit, dokud to půjde.


Každopádně, každá zkušenost je tu vítána. Kdyby se Vám podařilo i s technikou něco podobného, jako se zahradou, bylo by to super. Držím palce.




Joski Fito říká:


   Jiří Danihel.Dík.Možno ste to prehliadli ale spomenul som to tam niekde,tú variantu že ako tera tak motorová píla aj môj malotraktor je schchopná po minimálnej úprave pracovať na lieh a ten bude dokedy bude fotosyntéza.A takisto nemám problém uvažovať čo by bolo keby ropy vôbec nebolo.....len sa mi to vidí trocha predčasné.Na návrat ku koňom(ťažným) je času dosť.Neviem si predstavíť dnes viezť konským záprahom čokoľvek kamkoľvek už len preto čo za konským záprahom ostáva (-: -budeme nosiť sáčky(či skôr vrecia) ako pre psov?.Proste na to nie je ešte doba(vyasfaltované čisté mestá),čas (pomalé),efektivita je mizerná,kone vyžadujú celoročne dennú "údržbu" o ktorej pracnosti nemá väčšina ľudí šajnu,+celý rok "spotreba" toho najkvalitnejšieho krmiva je takisto veľká.Aj kedysi ked ekonomiku ťahali kone tak ich v našich končinách mali len tí najbohatší statkári.  


   A ešľte k tým mistrúm.Amici tvrdia že aby sa stal človek na niečo odborník musí tomu venovať aspom 1000(tisíc)hodim práce.Môj osobný názor tak 5000,čo sú vlastne približne 2 roky práce po 8 hodín denne.V tomto kontexte sú veškeré vorkshopy akurát tak úvod do problematiky.





Joski Fito
Příspěvky: 45
Registrován: 18 kvě 2012 21:47

Re: Permakulturní zkušenosti

Příspěvek od Joski Fito »

   No popravde vyskúšal som to len s denaturovaným liehom s olejom ako do benzínu,nalial do naštartovaného motora a vcelku nič sa nestalo.Ale kedže na alkohol jazdí pol Brazílie tak viem že to nejak ísť musí a tým som to považoval za vybavené.Skusím sa na to bližšie pozrieť čo tam presne na motoroch upravujú aby im to fachalo.


   Čo sa týka tých častí strojov,preto pracujem s tými staršími typmi  kde je životnosť pri slušnom zaobchádzaní  veľmi dlhá,opravitelné sú kakpovediac na kolene a samozrejme si k nim skladujem potrebné ND a oleje, takže ma trápi len ten benzín.


Ivan Permawebovič
Příspěvky: 108
Registrován: 26 bře 2013 22:07

Re: Permakulturní zkušenosti

Příspěvek od Ivan Permawebovič »

KAPALNÁ EKOPALIVA: největší problém je v jejich nestabilitě, tj. pokud budou dlouho v nádrži, začínají se rozkládat a vzniklé složky korozivně poškozují motor, jinak průmyslově vyrobená paliva třeba i z vepřového sádla by byla asi na úrovni běžných ekopaliv, největší perspektivu mají plynná paliva - metan, automobily a velké stroje mohou mít palivové nádrže na plyn, motorové pily apod. budou potřebovat kapalná paliva asi vždy, což lze z metanu vyrobit též,  dieselová nafta z metanu je nejčistčí, zajímavé je jak výrobci aut opomíjejí výrobu aut a autobusů na zemní plyn, zde by měl přijít brutální nátlak


ÚČINNOST TEPELNÝCH STROJŮ A ELEKTRÁREN : důležitá věc u elektrárny na uhlí i malých motorů pro stroje a dopravní prostředky, turbodiesely se blíží již 50% tepelné účinnosti (byť se stále se snižující kompresí), české elektrárny na hnědé uhlí jsou pořád na bídných cca 30 až údajně 35% jako klasické benzinové automotory, celková účinnost využití potenciálu jaderného paliva je velmi bídná též. Naše šílená spotřeba energie je zásadně ovlivňovaná nízkou účinností těchto strojů.  


jarda bon jovi
Příspěvky: 1744
Registrován: 21 dub 2011 08:02

Re: Permakulturní zkušenosti

Příspěvek od jarda bon jovi »

Turbodiesely 50% účinnosti, tak to je fakt perla..... Do toho bych se nepouštěl. Mají o 10 procent lepší účinnost, než první motor rudolfa diesela.... Zas tak nahoru jsme se tím pokrokem nedostali, ani s pokročilým vstřikováním, ani s maxipřeplněním s chlazením stlačeného vzduchu. Stále se potácíme mezo 35 až 38%.... Zbytek je teplo vyhozené do kanálu. A kdyby většina elektráren neběžela v kogeneraci, jejich účinnost by byla nestoudně nízká.


Je smutné si připustit, že není alternativa fosilním palivům.Samozřejmě, že zde můžeme plkat o dřevoplynu, nebo nadnášet argumenty izraelským zařízením , které solárně produkuje vodík, který se dá použít jako palivo do motorů, což není tak moc náročné.....Náročná je ta kryogenní technologie a technologie olejů, které reagují s vodíkem.A používat bezvodý líh na pohon motorové pily mám za sebou. Je to bída.


Ale můžete si shromáždit zásoby pohonných a mazacích hmot do konce vašich dní a žít v klidu, míru a pohodě. stále se dají sehnat přípravky na aditivování pohonných hmot ke skladování. jsme na ropě závislí, jako dítě na matčině prsu. Nebude prs, nebude dítě.




Ivan Permawebovič říká:


KAPALNÁ EKOPALIVA: největší problém je v jejich nestabilitě, tj. pokud budou dlouho v nádrži, začínají se rozkládat a vzniklé složky korozivně poškozují motor, jinak průmyslově vyrobená paliva třeba i z vepřového sádla by byla asi na úrovni běžných ekopaliv, největší perspektivu mají plynná paliva - metan, automobily a velké stroje mohou mít palivové nádrže na plyn, motorové pily apod. budou potřebovat kapalná paliva asi vždy, což lze z metanu vyrobit též,  dieselová nafta z metanu je nejčistčí, zajímavé je jak výrobci aut opomíjejí výrobu aut a autobusů na zemní plyn, zde by měl přijít brutální nátlak


ÚČINNOST TEPELNÝCH STROJŮ A ELEKTRÁREN : důležitá věc u elektrárny na uhlí i malých motorů pro stroje a dopravní prostředky, turbodiesely se blíží již 50% tepelné účinnosti (byť se stále se snižující kompresí), české elektrárny na hnědé uhlí jsou pořád na bídných cca 30 až údajně 35% jako klasické benzinové automotory, celková účinnost využití potenciálu jaderného paliva je velmi bídná též. Naše šílená spotřeba energie je zásadně ovlivňovaná nízkou účinností těchto strojů.  





Jiří Danihel
Příspěvky: 228
Registrován: 06 čer 2012 18:21

Re: Permakulturní zkušenosti

Příspěvek od Jiří Danihel »

Ivan Permawebovič: NPG potřebuje hlavně rozšířit síť čerpaček, které ho nabízejí. Výrobce pak už zákazník dotlačí k výrobě aut na plyn. Když se objevil LPG bylo to podobné. Po určité době si hodně lidí nechalo motory na plyn přestavět. Hodně lidí se bojí plynu, i když ve skutečnosti jsou auta na plyn bezpečnější. Je to podobné jako se strachem z létání. Letecké nehody lidi děsí, ačkoli je tato doprava daleko bezpečnější, než silniční. Jezdit autem mezi zfetovanými a ožralými cvoky se bojí málokdo. Určitá část motoristů se bude držet benzínu, dokud to půjde, protože plyn neumožňuje tak zběsilou akceleraci. V podstatě stejný problém je se všemi alternativními palivy. Vodík lze tankovat na několika místech v Evropě (u nás tuším v Neratovicích), i elektrických dobíjecích stanic pro elektromobily je málo. Jak jsem psal Jitce, "čerpačky" pro koně taky jen tak neuvidíme. Je to dilema, jestli nejdřív stvořit slepici nebo vejce.:-)


Tepelné elektrárny bez ohledu na palivo trpí malou účinností parního cyklu. Proto je škoda, že brzy skončí kogenerační teplárny, kde se zužitkuje i velká část odpadního tepla a účinnost je vyšší. Elektrárna Prunéřov II má mít po přestavbě účinnost skoro 40% a Greenpeace tlačili na to, aby se zmodernizovala nadkritickým parogenerátorem s účinností asi 42%. Nevím, jestli do té účinnosti počítají i dodávku tepla do okolních měst. Spíš ne. Jaderné elektrárny u nás zatím teplo pro vytápění nedodávají. No, pořád jsou na tom lépe, než fotovoltaika s 15%, když nepočítám energii potřebnou k výrobě komponent. To jsme pak hodně pod 10%. A zatím nejspíš neexistuje výrobce, který by je vyráběl jen pomocí energie z obnovitelných zdrojů. Měli bychom s energiemi hodně šetřit, než se nám podaří s tou účinností něco udělat. Ale lidi k tomu donutí až pořádná energetická krize. Čest výjimkám.


Ivan Permawebovič
Příspěvky: 108
Registrován: 26 bře 2013 22:07

Re: Permakulturní zkušenosti

Příspěvek od Ivan Permawebovič »

KRIZE - FOSILNÍ PALIVA A BUDOUCÍ EKONOMICKÁ KRIZE V ČR,


vzhledem k tomu že nás naše debilní zlodějské vlády zadlužují vysokým tempem , odhaduji že do situace podobné Řecké se dostaneme cca za 15 let, pokud budeme mít českou korunu (což předpokládám) čeká nás výrazná devalvace koruny a inflace ( odhad 30 až 50%) a nezanedbatelně vyšší daně (třeba 30% DPH), neboť z něčeho bude nutno ty peníze s nižší hodnotou vyždímat. Představme si  (zcela imaginární) situaci že by ve volbách zvítězila (fiktivní) strana PERMAK, která nemá ve své moci vyrovnat výdaje státu s příjmy (neexistuje žádná politická strana , která požaduje ukončení zadlužování na nulu, stejně jako nebyla v Řecku, vpodstatě v ČR je jednotná politická fronta prosazující zadlužování, ), ale strana PERMAK chce stát připravit aspoň trochu na tu krizi , co by vlastně měla dělat ?


Ivan Permawebovič
Příspěvky: 108
Registrován: 26 bře 2013 22:07

Re: Permakulturní zkušenosti

Příspěvek od Ivan Permawebovič »

KOGENERACE U ELEKTRÁREN, 


jaderné elektrárny bohužel teplo nedodávají i když ho vypouštějí ve velkých kvantech do ovzduší, ale ani plánovaná plynová elektrárna u Mochova (špičkový výkon 1/2 Temelína) b\y to neměla, byť např. Čelákovice jsou relativně blízko, tady je jediná možnost - uzákonit to jako povinnost 


Cyril
Příspěvky: 237
Registrován: 31 srp 2012 22:49

Re: Permakulturní zkušenosti

Příspěvek od Cyril »

Trefa.


Taky mě to už napadlo. Co by vlastně měli dělat permakulturisti, pokud by jich dost a vytvořili nějaké politické uskupení, které by mělo v programu přetvořit tento stát v duchu trvalé udržitelnosti. Řekněme, že by strana PERMAK vyhrála volby na  základě prozření voličů a odmítnutí současných struktur. Jakou by měla vizi? Dosud se zde všechna (nebo alespoň většina) témata zde týkala toho, co může dělat jedenkaždý individuálně. Ale co by měl dělat stát, řízený hypotetickým PERMAKem, zaseklý v EU, svázaný různými mezinárodními smlouvami, nesplatitelným zadlužením světovému Voldemortovi atd....


Zatím se to zdá jako předčasná úvaha, ale čas letí rychle. A běžný občan zatím neví, jak moc je tento způsob žití efemérní, zatím doufá, že s tou správnou vládou bude vše jako dřív. Ten zatracený optimismus.

Ivan Permawebovič říká:


KRIZE - FOSILNÍ PALIVA A BUDOUCÍ EKONOMICKÁ KRIZE V ČR,


vzhledem k tomu že nás naše debilní zlodějské vlády zadlužují vysokým tempem , odhaduji že do situace podobné Řecké se dostaneme cca za 15 let, pokud budeme mít českou korunu (což předpokládám) čeká nás výrazná devalvace koruny a inflace ( odhad 30 až 50%) a nezanedbatelně vyšší daně (třeba 30% DPH), neboť z něčeho bude nutno ty peníze s nižší hodnotou vyždímat. Představme si  (zcela imaginární) situaci že by ve volbách zvítězila (fiktivní) strana PERMAK, která nemá ve své moci vyrovnat výdaje státu s příjmy (neexistuje žádná politická strana , která požaduje ukončení zadlužování na nulu, stejně jako nebyla v Řecku, vpodstatě v ČR je jednotná politická fronta prosazující zadlužování, ), ale strana PERMAK chce stát připravit aspoň trochu na tu krizi , co by vlastně měla dělat ?





Uživatelský avatar
mastnacek
Příspěvky: 975
Registrován: 29 pro 2012 19:43

Re: Permakulturní zkušenosti

Příspěvek od mastnacek »

PERMAK nema sanci :)


Odpovědět