Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Domácí vychytávky...
monikas
Příspěvky: 7
Registrován: 18 čer 2013 09:39

Re: Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Příspěvek od monikas »

JBJ: s vlhkosti mas velkou pravdu, pod 50% ji take nepovazuji za dobrou. Docela se tesim, ze budu moct pradlo susit klidne uvnitr, protoze ve starem dome mame naopak problem s vlhkosti pres 70%.


mastnacek: jsem zvykla vetrat alespon 3x denne. Otevru okna aby mohl vitr skrz dum a je mi to docela prijemne. Otvirat okna podle toho, zda topi soused, to znam. Pudu ani sklep nebudeme mit. 


Uživatelský avatar
mastnacek
Příspěvky: 975
Registrován: 29 pro 2012 19:43

Re: Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Příspěvek od mastnacek »

Je to jak rikas. Proste pasiv dobry na usetreni penez ale podepise se to nekde jinde. Ty zvlcovace taky nejsou moc koser, chce to s filtrem na odvapneni nebo do toho lejt vodu ze snehu kdyz je? :) Chtel jsem ho letos koupit babicce, protoze je to astmatik, ale jak jsem zacal zjistovat, narazil jsem prave na to odvapnovani, pisou ze kdyz to nema filtr, tak pak je dokonce na nabytku poprasek. Se zvlhcovackama nejakou zkusenost mam, ale to jen s neblerama, takovej ten puk do belika. Stoji to majlant a moc to nevydrzi. Ale uz jsem asi hodne mimo tema.

jarda bon jovi říká:


U rekuperace, což je podmínkou moderního bydlení je potíží několik. jednak její hlučnost, která není nulová, i kdyby byla z NASA.Další je spotřeba elektřiny, která je rozličná/......A to nejdůležitější, a nejpodstatnější je, že rekuperace, která se nesmí vypínat na delší okamžik, než 3 hodiny je, že vysušují vzduch. A to je průserová záležitost. Sice stavebníci koktají cosi o 40%, dobrý lékař bude trvat na 55 až 60% rel vlhkosti Takže zvlhčovače, když mrzne.....Onějakých potížích s šířením plísní v rosných bodech a desinfekcích potrubí, o filtrech vzduchu a ..... není ani řeči. A tak jsem před lety nešel do nového domku, ale do starého. V těch novejch je dost Lidiček s nískoenergeticky vysušenejma sliznicema a uchrchlanejma dětma. Možná jsem někoho nepotěšil, ale je to jen názor.





jarda bon jovi
Příspěvky: 1744
Registrován: 21 dub 2011 08:02

Re: Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Příspěvek od jarda bon jovi »

Monikas, větrání u pasívů není v lidské kompetenci. bude si třeba zvyknout, že větrají stroje, nikoli člověk.  Moji sousedi, i když jsou daleko, vědí, že jsem cholerik, kterej není lenošnej jim před barák vysypat vlečku stavební suti, když budou pálit brajgl, nebo jim na barák hodím balík starýho sena, když budou smrdět. Je dobře si vymezit pojmy.dobře vědí, že mohou cokoli, jen ne smrdět....


Pasív není na šetření penězmi, páč mnoho z nich má bod návratnosti za bodem životnosti. Pasív s životností nad 40 let je nemožný zázrak.Jedinej pasív , co vydrží je z pálené cihly, což sice je dražší, ale na věky....Sám jůsem chtěl stavět pasív dceři, ale fofrem jsem vycouval, je to složitější, než jest zdrávo.


monikas
Příspěvky: 7
Registrován: 18 čer 2013 09:39

Re: Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Příspěvek od monikas »

nechci abych ja slouzila domu :( Tenci steny udelat nemuzeme, protoze balikovac slamy proste dela rozmery jake dela. Stena ma jednoduchou konstrukci hlina-slama-hlina, u podlahy a stropu to bude trochu narocnejsi. A doufam, ze tech 40 let da, uvitala bych aby dal tak 60 let, pak at si deti klidne postavi novy dle sebe.


Uživatelský avatar
Jiří z Podkopečka
Příspěvky: 37
Registrován: 02 kvě 2013 21:21

Re: Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Příspěvek od Jiří z Podkopečka »

Monikas: Nacti neco o zivotnosti, oprave a udrzbe slamace(treba http://www.slamak.info/osveta/casto-kladene-dotazy/). Tak horke to myslim nebude.



Vetrani bych neresil rekuperaci. Na vstup nasavani studeného vyzduchu dat mechanicko-pachový uhlíkoví filtr jaky pouzivaji indoor pestitele konopi(da se vyrobit i svepomoci). Ventilator (pestitele pozivaji například typ UFO). Vystup z ventilatoru prohnat castecne kolem kamen nebo podelne s kominem aby se vzduch trochu ohral (vymyslenou regulaci nemam prostor pro napady, nutno aby se vzduch nevysusil a neprehral jak pise JBJ). Hacek je v tom ze když by se netopilo, tak by vzduch byl studeny jak venku. To se da trochu zmirnit tazenim nasavani 2m pod zamrzlym povrchem a to asi v delce 20-30m. To uz je ale komplikovane na cisteni potrubi a na vykon ventilatoru. Vyuzit nasavani pres zimni zahradu by taky mohlo byt o par stupnu teplejsi.


Mastnacek: Vlastne to nasavani přes zimni zahradu je neco jak ty pises... kombinace trobe a teplovzdusny panel. Proste v tej zimni zahrade vetrat  a na druhym konci nasavat vzduch. To by se ale asi moc nelíbilo kytkam.


Co vy na to??


Uživatelský avatar
mastnacek
Příspěvky: 975
Registrován: 29 pro 2012 19:43

Re: Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Příspěvek od mastnacek »

Prez zimni zahradu proc ne, mozna by tam byla i vyssi teplota nez v teplovzdusnym kolektoru. Kdo vi :) Nejsem si uplne jistej ale uhlik filtr zastavi jen smrad a to nestaci. Ne vsechno co je jedovaty tak smrdi. Roura by sla protahnout i skrz kopanou studnu. Ja mam 18m hlubokou. Do zeme by to bylo dost pracny.

PilotPM
Příspěvky: 130
Registrován: 29 bře 2013 12:08

Re: Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Příspěvek od PilotPM »

Taky nejsem topenar, ale teplotu podlahovky je nutne regulovat (tricestnym ventilem). Je to i z duvody zdravotnich, nebot pretapeni muze vest k potizim s klouby. Proto se doporucuje max teplota do podlahovky 40°C.


Nejvetsi nevyhoda tohoto zapojeni podle me je, ze jakmile prestanes topit, vypnes i podlahove topeni, i když to ma velkou akumulacni a tim i seberegulacni vlastnost.


Dalsi problém nastane, co s přebytečnou teplou vodou, jakmile se ti nahreje akumulacni nadoba TUV. Musis prestat topit.


Z toho plyne, ze musís mit obrovskou akumulacni nadobu, ale pak zase budes strasne dlouho cekat na teplou vodu po zatopeni.


Rikam, nejsem topenar, ale na první pohled jsem tam nasel hodne nedostatku a asi bych nasel dalsi. Co by ti řekl topenar radsi nechci vedet.


Myslim, ze jednoduchy projekt na topeni nebude tak drahy a ve vysledku ti usetri.
 
Lubomír Blažek říká:


Výměnik mimo spalovací cesty se mi zamlouvá, dejmetomu může být (viz upravené schéma).


Teplotu podlahovky upravíme ventilem, přesně tak, od toho tam koneckoncú je(nebo výkonem čerpadla, viděl jsem třístupňovou regulaci). Stejně jaku u každého radiátoru jak sem zvyklý z paneláku.


Podlahovka čerpadlo má :), je společné!!! Strategicky jsem ho umístil ješte před rozdvojení trubek. A právě ventily 3 a 4 určují kam se bude čerpat.


Pro Aku to nějaký termostat chtít bude (nebo jednoduchou elektroniku). Nevýhoda je, že když mi termostat vypne čerpadlo, protože akumulátor dosáhne max. teploty, tak mi přestane čerpat i do podlahovky. Stejně bych, ale v praxi měl jeden kohout  (3 nebo 4) přiškrcenej a buď ohříval vodu nebo topil.


Když vypnu čerpadlo(a přiškrtim oba kouty) tak teplo pujde jen spalovací cestou a nahradí podlahovku. Otázka je, jestli by to nešlo udělat uplně bez podlahovky a udělat spalovací cestu tak šikovně a by šlo výtápět pouze teplem z kamen.






Uživatelský avatar
Jiří z Podkopečka
Příspěvky: 37
Registrován: 02 kvě 2013 21:21

Re: Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Příspěvek od Jiří z Podkopečka »

mastnacek: Aktivni uhli pohlcuje spoustu sra..ek. Nekde sem kdysi nasel nejakej seznam věci byl tam i jod a nejaky tezky kovy. Je vlastne i v plynových maskách. Zatím sem nasel tohle na wiki :


Aktivní uhlí má velmi široký záběr použití. V běžném životě se pravděpodobně nejčastěji setkáme s aktivním uhlím v automobilu, kdy se aktivní uhlí používá jako náplň filtru pro záchyt úniku těkavých par z benzínu nedaleko palivové nádrže, ke kterému dochází při jeho doplňování a změnách objemu působením teploty např. v létě. Dalším velmi běžným použitím v domácnosti je v digestořích a ve filtrech fritovacích hrnců.


V průmyslu se aktivní uhlí hojně využívá při výrobě pitné vody, záchytu těkavých látek v lakovnách, odbarvování kapalin, výrobě vody pro potravinářský průmysl, výrobě nealkoholického piva, dále pak v armádě, při výrobě ochranných prostředků, při čištění bioplynu, skládkového plynu, ale i zemního plynu, pro záchyt dioxinů se aktivní uhlí „vstřikuje“ spolu s dalšími látkami upravující pH do kouřových plynů ve spalovnách odpadů




PilotPM: dik za konstruktivni pripominku. Mysleno to bylo tak ze primarne se topi temi kamny a tou rourou. Do kamen by se ukládalo i veskere prebytecne teplo, pochopil jsem to tak ze cim prilozis vic cihel tim vic akumulacni hmoty. Jinak by se to dalo resit asi dalsi akumulacni nadrzi (ne vetsi). A trojcestnej ventil urco dobrej napad. Jeste o tom neco nastuduju.





PilotPM
Příspěvky: 130
Registrován: 29 bře 2013 12:08

Re: Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Příspěvek od PilotPM »

Cim vic akumulacni hmoty, tim dele vyhrivy po odstavce topeni, ale zase mas dlouhy nabeh. Pokud budes topit vždy rano a vecer, tak by to nebyl problém. Viz obdoba kamennych domu. Když tam prijedes v zime po dlouhe době, tak trva tyden, nez zacnes citit teplo, jinak chlad sala odevšad.


Myslim, ze velke akumulacni nadrzi se nevyhnes a budes muset pridat druhé cerpadlo. Jedno na primarni okruh, druhé na sekundarni. Velikost nadrze ti zase bude muset poradit někdo, kdo se v tom vyzna, protože u solaru jakmile ti bude svitit slunicko (letni cervnovy/cervencovy den), tak to muzes pretopit.


Asi nejlepší je mit nejakou predstavu a s ni zajit za topenářem/projektantem. Mam obavy, ze pokud chces podlahovku, solar, ... tak bez poradneho navrhu se neobejdes. Nicmene pocitej s tim, ze spousta topenaru je zvykla na svůj postup a nove věci neresi, nebo je prijimaji velmi pomalu. Mají svou cestu a tu neradi opousteji.



 
Lubomír Blažek říká:


PilotPM: dik za konstruktivni pripominku. Mysleno to bylo tak ze primarne se topi temi kamny a tou rourou. Do kamen by se ukládalo i veskere prebytecne teplo, pochopil jsem to tak ze cim prilozis vic cihel tim vic akumulacni hmoty. Jinak by se to dalo resit asi dalsi akumulacni nadrzi (ne vetsi). A trojcestnej ventil urco dobrej napad. Jeste o tom neco nastuduju.








Jiří Danihel
Příspěvky: 228
Registrován: 06 čer 2012 18:21

Re: Ohřev vody a vytápění slaměnného domku - schéma

Příspěvek od Jiří Danihel »

Lubomír Blažek: Pokud neplánuješ vypouštět vodu z okruhu soláru na zimu, musí tam být nemrznoucí kapalina. To znamená oddělený okruh s vlastním čerpadlem. Je třeba počítat i s tím, že malá solární sestava na sebe nevydělá. Nedávno jsem počítal návratnost sestavy se 7kW panelem na střeše a návratnost byla přes 15 let. Pro domácnost stačí mnohem menší solár. Ovšem to ostatní tam být musí. Takže domkaři, co mají na střeše 2 panely po 0,5kW, mají hodně drahou TUV. Budou-li topit do TUV kamna, solár vůbec neřeš. Solární okruh navíc musí mít řídící jednotku (pokud není řízen jednotkou pro celou tepelnou a klimatizační techniku domu). Jakmile na panely padne slunce, musí se čerpadlo rozběhnout. Jinak stačí v létě pár minut a vaříš.


Podobný problém vzniká u zdrojů typu kamna nebo krbová vložka s výměníkem. Jakmile se zatopí, musí výměníkem protékat voda a musí se někde vychlazovat. Při návrhu kotelny s využitím neregulovatelných zdrojů je třeba vycházet ze spotřeby tepla na ohřev TUV. Výjimkou jsou zdroje, které slouží jen k zimnímu vytápění (tedy ne k vaření). Tam se dá počítat se spotřebou tepla pro topení vždy, když se v nich topí, takže akumulace slouží jen k vyrovnávání krátkodobých výkyvů. Ale kamna na vaření budou v létě topit jedině do TUV jako solár, takže výměník v nich nesmí mít vyšší výkon, než je třeba k ohřátí denní spotřeby vody. Při kombinaci se solárem nesmí ten výkon překročit součet výkonu výměníku v kamnech a solárních kolektorů. Zvětšování akumulace moc nepomůže, protože TUV, která se nespotřebuje, snižuje kapacitu akumulace na další den. Tepelné ztráty zásobníků jsou řádově v jednotkách kWh za den a ohřívají v létě přehřátý interiér. Nelze tedy spoléhat ani na ně. Zásobníky TUV musí být navíc smaltované - to znamená asi 2x dražší, než ocelové zásobníky na topnou vodu - a vybavené ochrannou elektrodou. Ta je buďto hořčíková s životností cca 2 roky nebo titanová napájená adaptérem. Životnost smaltovaných zásobníků je i tak max 15 let (nemám ověřeno, ale tvrdil mi to zástupce výrobce). Zajímavou alternativou jsou ocelové nádoby s velkoobjemovým vestavěným výměníkem pro průtokový ohřev TUV nebo s vnitřní nádobou na TUV. Ale zatím s nimi nemám zkušenosti.


Odběr TUV ze zásobníku se řeší přes termostatický trojcestný ventil (podobně funguje termostatická sprchová baterie), takže v zásobníku lze vodu přehřát - údajně kvůli bezpečnosti max. na 70°C, ale z jiných zdrojů jsem slyšel i víc. Ventil ji zředí studenou vodou na nastavenou teplotu.


S jedním čerpadlem bych nepočítal ani když vypustíš ten solár. Podlahovka bude mít výrazně vyšší dynamickou tlakovou ztrátu než trubkový výměník v zásobníku, takže výkon čerpadla by musel být nastaven tak, aby při topení z kamen do podlahovky byl v trubkách dostatečný průtok a pak bude zbytečně vysoký průtok a spotřeba čerpadla při nahřívání zásobníku. Řízený trojcestný ventil místo ventilů 3 a 4 by reguloval hodně asymetricky. Lepší je dát každému topnému okruhu vlastní čerpadlo s odpovídajícím výkonem.


Určitě si to nechej navrhnout od profesionálů. Tepelné soustavy se umí chovat dost divně, pokud nejsou dobře navržené a regulované. Příliš sofistikovaná regulace se tu sice nevyplatí, ale úplně se bez ní neobejdeš. A bacha na bezpečnost! Kotelna bez pojistných ventilů nebo při jejich nesprávném umístění by mohla tu slaměnku rozprášit po okolních polích. Moderní kotle na tuhá paliva umí automaticky zastavit podavač paliva a přivřít spalování na minimum, pokud selže oběh vody ve výměníku kotle. Rakeťáky tohle asi umět nebudou, tak je třeba to hlídat.


Odpovědět