DRAHÉ versus LEVNÉ nářadí aneb za málo peněz hodně muziky a naopak

Zdravíčko!

nevím do jaké míry se tu může dělat reklama ,ale chtěl bych koupit nůžky na silný větve , pákovky a zajímali by mě zkušenosti , hlavně tedy poměr "výkon"/cena ... díky

 

Prohlédnuto: 2772 x

Odpovědět

Odpovědi do této diskuse

Caso: Děkuji za info a za odkazy.

Ke kovářské výhni a kovadlině mám neomezený přístup kdykoliv. 

U toho dodavatele, kterého odkazuješ je, zdá se, materiál, který by mi rozměrově vyhovoval a třídy dle Tvého doporučení. Konkrétně - z pásku 19314 průřezu 30 x 1 délky 500 by vyšly 2 čepele. 

Po zhotovení tvaru a vyvrtání zakalit? Nepraskne ta věc? Nemá se matroš po zakalení popustit? Nemám s kalením žádné zkušenosti. V případě oceli 19314 do oleje nebo do vody? Nerad bych něco zvrtal, neboť jeden polotovar přijde i s poštou na čtyři stovky. 

jarda bon jovi: Pokud Tvoje odpověď byla směrována na mě, tak asi ne moc dobře rozumím. Navařovat břit na čepel, která má průřez 30 x 1? Potřeba obstarání vhodného materiálu na břit zůstává.  

ano, navařit na břit nějaký tvrdý matroš. kalit do vody, zahřát na 800 stupnů, a hodit do kýble s olejem. 800 je třešnově červená barva. A je to určitě 19314? není to 19312? s tou jsem prožil mnoho dobrého a je to jedna z nejlepších a nejuniverzálnějších ocelí. Tu 314 neznám, ale pokud tam někde bylo slovo stabil, jedná se určitě o 19312.Je obtížně zpracovatelná i za syrova a její otěruvzdornost je i za syrova, takže třeba poříz jsem kalil jen na 50hrc.

je to drahé, stejnou práci ti odvede  listová pružina, kterou před použitím vyžíháš naměko.pak ji zase zakalíš a máš to zadarmo z kováku. nástrojovka je drahej extrém, s kterým si poradím, páč jsem s tím dělal. ado obchodu bych nešel, hledal bych lacinou alternativu. na tom navaření tvrdokovem fakt nic není. je jedno, co a kam chceš navařit. Podle potřeby zvolíš metodu a přídavnej materiál.Není teady otázkou jestli, ale jak. Pro mne to je jasné. metoda wig -tig, drát na vzduchu kalitelnej,ochranný plyn jakýkoli, tady na tom nefičí, jen u čistého co2 bych byl ostražitý, chladí více, než ostatní.Kdysi jsem vařil 0,1 nerezplech pro měřáky pod lupou. DneS se mi klepou ruce, prý z kouření, ale milimetr zvládnu se zavřenejma vočima.

K tvé otázce, zfdali to nepraskne... může. pokud to smotáš do tvaru u a zahřeješ a zakalíš, klidně to prasknout může. vnitřní pnutí je svině, obzvláště u výhně, kde je ohřev nerovnoměrnýc. dokonce i při ohřevu v esl peci je nutné popustit matrjál k odstranění vnitřního pnutí. teplota oleje tedy  kolem 50 stupnů, já kalil do 100 až 150,  páč to bylo namáhaný. Ale ve výhni, určitě listový pero, klidně z trabanta, nahřát ve výhni, nabouchat do spokojenýho tvaru a fláknout to do oleje, nebo i do vody...



Cyril říká:

Caso: Děkuji za info a za odkazy.

Ke kovářské výhni a kovadlině mám neomezený přístup kdykoliv. 

U toho dodavatele, kterého odkazuješ je, zdá se, materiál, který by mi rozměrově vyhovoval a třídy dle Tvého doporučení. Konkrétně - z pásku 19314 průřezu 30 x 1 délky 500 by vyšly 2 čepele. 

Po zhotovení tvaru a vyvrtání zakalit? Nepraskne ta věc? Nemá se matroš po zakalení popustit? Nemám s kalením žádné zkušenosti. V případě oceli 19314 do oleje nebo do vody? Nerad bych něco zvrtal, neboť jeden polotovar přijde i s poštou na čtyři stovky. 

jarda bon jovi: Pokud Tvoje odpověď byla směrována na mě, tak asi ne moc dobře rozumím. Navařovat břit na čepel, která má průřez 30 x 1? Potřeba obstarání vhodného materiálu na břit zůstává.  

jarda bon jovi. Děkuji za odpověď. Ocel 19314 není můj nápad, doporučuje ji Caso o několik odstavců výše. Jelikož se v třídách ocelí nevyznám (vím jen, že 19... jsou nástrojovky) beru jeho info bez další diskuse. 

Beru též na vědomí, že navařit tvrdokov na břit je možné, ale pro toho kdo se v tom vyzná a kdo má odpovídající vybavení. Kromě asi 40 let starého svařovacího trafa žádné jiné možnosti svařování nemám. Na stavbu a věci kolem domu mi to trafo vyhovuje. Ale na požadovaný úkol to nestačí.

Dost mi záleží na tom, aby u plečky byla čepel co nejtenčí. U té mojí je její tloušťka 1 mm. Plečky, které jsou v současné době na trhu mají čepel 1,4 mm. Práce s nimi je zřetelně obtížnější. Nehledě na kyvnou hlavici, která ztěžuje přesnou práci (např. pletí plevele těsně v blízkosti plodin). Proto bych chtěl použít polotovar, který už požadovanou tloušťku má. Nevím, jak by bylo obtížné vykovat z pérovky pásek o průřezu 30 x 1 a jde-li to vůbec. Je to 30 mm2, což odpovídá kulatině o průměru 6 mm, patřičně zploštělé. Vinutá péra z aut (mám jich doma několik) jsou mnohem tlustší. 

Otěruvzdornost za syrova, to myslíš bez jakékoliv tepelné úpravy? Prostě ohnout a fertik? Možná by to představovalo cestu nejmenšího odporu. 

Ano, přesně tak. mám poříz z nekalené 19436 a funguje skvěle, udrží si ostří i při hodně drsné práci, to samé nože do hoblíků, dláta. Viděl jsem plečku u jednoho ukraince, ten do ní používal použité a zničené pilové listy do obloukové pi

ly. i strojní pila má některé použitelné fornáty , jako plečka. Je to jen hra fantazie. Mám plečku z indie ve tvaru u z pružinové oceli, tenké, jako pilka na železo, ta ruční.... A co teprve pásová pila na kov, tam jsou fakt veselé zdroje dobrých matrjálů a válí se to kdevšude. Když se nad tím zamyslím, tudy bych šel, být tebou.Cestou nejmenšího odporu a navíc efektivní recyklace. Taková strojní, pásová pila na kov, Zejména větší formáty jsou naprosto  nedostižné.....a nebude to stát nic.....Pokud chceš jít svojí cestou, kup si 19436, ta je kvalitnější, než 19314 i  19312, a ohni si z toho plečku zalsyrova a budeš spokojenej. pokud ne, pošleš mi to , nebo dovezeš a já ti tam navařím to nej, co mi kucí dovezou. rozhodně to bude na úrovni hodně dobré nástrojovky v zušlechtěném stavu....

Cyril říká:

jarda bon jovi. Děkuji za odpověď. Ocel 19314 není můj nápad, doporučuje ji Caso o několik odstavců výše. Jelikož se v třídách ocelí nevyznám (vím jen, že 19... jsou nástrojovky) beru jeho info bez další diskuse. 

Beru též na vědomí, že navařit tvrdokov na břit je možné, ale pro toho kdo se v tom vyzná a kdo má odpovídající vybavení. Kromě asi 40 let starého svařovacího trafa žádné jiné možnosti svařování nemám. Na stavbu a věci kolem domu mi to trafo vyhovuje. Ale na požadovaný úkol to nestačí.

Dost mi záleží na tom, aby u plečky byla čepel co nejtenčí. U té mojí je její tloušťka 1 mm. Plečky, které jsou v současné době na trhu mají čepel 1,4 mm. Práce s nimi je zřetelně obtížnější. Nehledě na kyvnou hlavici, která ztěžuje přesnou práci (např. pletí plevele těsně v blízkosti plodin). Proto bych chtěl použít polotovar, který už požadovanou tloušťku má. Nevím, jak by bylo obtížné vykovat z pérovky pásek o průřezu 30 x 1 a jde-li to vůbec. Je to 30 mm2, což odpovídá kulatině o průměru 6 mm, patřičně zploštělé. Vinutá péra z aut (mám jich doma několik) jsou mnohem tlustší. 

Otěruvzdornost za syrova, to myslíš bez jakékoliv tepelné úpravy? Prostě ohnout a fertik? Možná by to představovalo cestu nejmenšího odporu. 

jarda bon jovi: Pásovka na kov....zkusím zašátrat v okolí. Půjde to ohnout zastudena?

Cyril: Ano, musis to samozrejme po zakaleni popustit, dle materialoveho listu.

Doporucoval jsem 19314 (ano trochu lepsi by byla 19312, ale nevim v CR o jejim dovateli ve stejne skale jako od pana Janku), jakozto nejsnaze zpracovatelny material pro domaci pouziti, s tim, ze ji muzes koupit v presnem prumeru a pouze vytvarovat a nabrousit. Jeji hlavni vyhoda je v tom, ze to vsechno udelas v improvizovanych podminkach, jen od oka. (Nevyhoda je reznuti, a samozrejme sofistikovanejsi oceli jsou houzevnatejsi, lepe drzi ostri atd). Predpokladal jsem, ze ti jde o to udelat si naradi sam, pro ziskani zkusenosti.19436 si doma nezakalis, a pouzivani nezakalenych nastroju je podle mne plytvani materialem.

Pokud mas pristup k vyhni, kovadline a brusce, tak si ji vykovej z pruzinovky, bude to radove levnejsi, az na ten cas, ale zase hodne naucis.

Pasovky byvaly dobry zdroj, ale casto se uz nedelaji z jednoho materialu, takze pozor abys ses neprobrousil na nezakalitelne blato.

Pokud hledas nejlepsi mozny material a zpracovani, tak jdi do radeca (nebo jine HSS, pripadne praskove oceli), a nechej si to udelat od profika, vyjde te to jako nakupovat presne polotovary, ale nic se nanaucis.

Caso, jarda bon jovi: Děkuju za rady. Pomohli jste mě s orientací v problému.  Nechám si vše projít hlavou a nějak se zařídím. 

Ahoj,

já používám tyto nůžky od Fiskars: http://www.maister.cz/1/FISKARS-NUZKY-DVOURUCNI-112170-DO-pr-30mm.h...

Naprostá spokojenost, můžu doporučit.

Odpovědět do diskuse

© 2018   PermaWeb   Využívá technologii

Odznaky  |  Oznámit problém  |  Podmínky služby